12 آوریل 2023- مطالعه جدیدی که به صورت پیش چاپ[1] توسطThe Lancet منتشر شده است، نشان می دهد که متفورمین، دارویی که معمولاً برای درمان دیابت استفاده می شود، ممکن است نقش امیدوارکننده ای در پیشگیری از عواقب مزمن کووید-19 که به عنوان کووید طولانی مدت نیز شناخته می شود، داشته باشد.

پیامدهای پس از ابتلا به کووید-19 حاد به عنوان "کووید طولانی یا لانگ کووید" شناخته می شود، که یک بیماری مزمن نوظهور است که احتمالاً حدود 10٪ از افرادی را که قبلاً به این ویروس آلوده شده اند، تحت تأثیر قرار می دهد. علائم مرتبط با کووید طولانی یا عواقب پسا حاد کووید (PASC) چندگانه است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ممکن است از یک علامت تا یک نارسایی جدی چند عضوی متغیر باشد. این علائم می توانند خفیف و بی خطر یا به طور مزمن و تهدید کننده زندگی باشند. شایع ترین علائم کووید طولانی شامل خستگی، تنگی نفس در هنگام فعالیت، سرفه مداوم، درد عضلانی و درد مفاصل، نقص در شنوایی و بینایی، و از دست دادن مداوم بویایی و چشایی است. این مطالعه توسط Bramante و همکارانش با هدف ارزیابی درمان سرپایی با متفورمین، ایورمکتین یا فلووکسامین بر علائم کووید طولانی، انجام شد.

آنها یک کارآزمایی تصادفی چهارسوکور کنترل شده با دارونما در فاز 3 را به عنوان درمان سرپاییSARS-CoV-2  انجام دادند. متفورمین (که معمولاً در رژیم دیابت نوع 2 استفاده می شود)، ایورمکتین (یک داروی ضد انگلی) و فلووکسامین (یک داروی ضد افسردگی) در این کارآزمایی با نامCOVID OUT  استفاده شدند. نتایج برای شرکت کنندگان، ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی، محققین، و ارزیابی کنندگان، بدون نام ارائه شد(چهارسو کور).

بیماران انتخاب شده در سنین 30 تا 85 سال بر اساس شاخص توده ی بدنی خود گزارش شده در گروه اضافه وزن یا چاق قرار داشتند. داشتن تاییدیه ی ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 و واکسیناسیون علیهSARS-CoV-2 ، معیارهایی برای خروج از مطالعه نبودند. کارآزمایی به صورت تصادفی 1:1 برای متفورمین در مقابل دارونما انجام شد.

زنان باردار و شیرده از مطالعه حذف نشدند. زنان باردار و شیرده به ‌دلیل انتشارات علمی کمتر تثبیت ‌شده در مورد ایمنی داروهای فلووکسامین یا ایورمکتین در دوران بارداری و شیردهی، به‌طور تصادفی به صورت 1:1 تنها در گروه متفورمین یا دارونما، قرار گرفتند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

· از 1323 شرکت ‌کننده در این کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده، 8.4 درصد گزارش کردند که یک ارائه‌دهنده پزشکی برای آنها کووید طولانی مدت را تشخیص داده است. بروز تجمعی: 6.3٪ با متفورمین و 10.6٪ با دارونما.

· اثر متفورمین در بین زیر گروه ها، از جمله انواع واریته های ویروسی، ثابت بود.

· هیچ تفاوت آماری در لانگ کووید در افرادی که به صورت تصادفی در دو گروه ایورمکتین یا فلووکسامین قرار گرفته بودند، رخ نداد.

· کاهش نسبی 42 درصدی و کاهش مطلق 4.3 درصدی در بروز لانگ کووید در شرکت‌کنندگانی که درمان سرپایی کووید-19 را با متفورمین دریافت کردند، در مقایسه با دارونما، رخ داد.

نتایج این تحقیق، در حال حاضر در مرحله پیش چاپ و در دست بررسی برای چاپ در مجله می باشد. کارآزماییCOVID OUT ، کارایی طولانی مدت جلوگیری از علائم کووید طولانی را در صورت شروع درمان با متفورمین در زمان اورژانس یا بستری شدن در بیمارستان نشان نداد. این مقاله همچنین مکانیسم اثر متفورمین در برابر عواقب طولانی کووید را توضیح نداده است و تنها اولین گام در کشف نقش متفورمین در طولانی مدت کووید است. برای آزمایش اثربخشی درمان با متفورمین در درازمدت، باید مطالعات بیشتری در مقیاس بزرگ انجام شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pulmonology/news/does-metformin-have-a-role-in-preventing-long-covid-109384

 



[1]مقاله ی پیش‌چاپ به معنای عدم بررسی توسط داوران است و هنوز در هیچ مجله‌ای ه منتشر نشده است.